reklama

Modlitba za Lenku Jílekovú, za Goyu, za mňa i za Boha

Ach, Bože, ďakujem ti, že už nie si,

Písmo: A- | A+
Diskusia  (130)
Obrázok blogu
(zdroj: Francisco Goya: Saturn)

že už nie si taký, aký si kedysi býval, storočia dozadu, krutý, násilný, absurdný v podobe sveta, ktorý si sám stvoril a zároveň nečinný, ako to len ty dokážeš, s kamennou tvárou, s kamennými kostolmi plnými zlata a naivných ľudských sŕdc, ktoré, keď človek nakreslí, v druhom to väčšinou vyvolá pozitívne emócie, ale ja som bol včera na Goyove prízraky a hoci sa medzi ne zatáral aj nejaký ten humor, s ktorým sa vraj žije ľahšie, tie prízraky ma i tak budú mátať niekoľko nocí, lebo sa poznám, lebo viem, že ak z duše niečo nenávidím, tak vedomie o nezmyselnej krivde, ktorá sa komusi deje a v tomto prípade to bola Ines, v tvojom mene pätnásť rokov v žalári, za to, že nezjedla bravčové, pätnásť krokov k pomätenosti a premeny krásy na ohavnosť, a boli to aj ďalší, ktorí tie časy žili, ale do filmu sa nezmestili, ten bol o maliarovi, veľkom vo svojom majstrovstve, ale malom, drobunkom vo svojej ľudskosti, pretože nepomohol, keď to bolo v jeho silách a ja som si tam v kine ihneď spomenul na tú babu, s karmou vyššou ako sám Budha, takže zrejme už ani nechodí po zemi, ale sa vznáša, levituje päť centimetrov nad povrchom, no snáď to nezoberie osobne, Lenka Jíleková, jednoducho som si na ňu spomenul, na ten jej článok, ako je vždy priposratá, keď niekoho mlátia v električke, lenže ja keď takéto čosi počujem, tak som zase nasratý, zatínam päste a chcem sa biť, lebo toto je presne to, tá olovená prísada v kokteily dnešnej doby, ktorú občas nazývam fašizmus s ľudskou tvárou, že sme schopní vraždiť, keď máme pocit, že nás ktosi poškodil, ale keď ubližujú druhým, tvárime sa, že to nevidíme, nepočujeme, vlastne nie sme a nech nám všetci dajú pokoj, lenže akokoľvek úprimne znie takéto priznanie, že je niekto slaboch, tak preboha nech sa s tým aspoň nechváli, že v živote je ochotný bojovať len za vlastné, nad pupok vytiahnuté triko, počuješ Bože, daj nám silu postaviť sa neprávu, aj keby nás to malo stáť nejakú tú jazvu na našej aloe vera koži, a kým to mám na rozume, chcem sa ti, Bože poďakovať aj za toho pacholka Formana, že takýto film nakrútil, hoci som zatiaľ čítal len nedobré recenzie naň, ale sto ľudí, sto chutí a mne laikovi chutil až veľmi, ďakujem ti aj za Natáliu, starého Portmana dcéru, lebo v tomto filme ukázala, že z nej vyrástla veľká herečka, Bože, ako som jej to uveril, ako to tá ženská a jej maskérka zahrala, ale nechcem ťa viac nudiť opisom filmu, však si to choď pozrieť a ak som ťa v úvode pochválil, že už nie si taký krutý ako kedysi, tak to beriem späť, lebo keď si zapnem správy, tak zisťujem, že si stále vo forme, len nie tu, za čo ti, Bože, pánboh zaplať a počuješ, ja sa k tebe teraz modlím, pričom sám najlepšie vieš, aký som ja kacír a že sa modliť nezvyknem, tak potom je to z mojej strany pokrok a o to isté žiadam teba, modlím sa aj za teba, aby si bol lepší, lebo podobne ako ten film aj tento život mi príde ako jeden veľký paradox, smiech cez slzy, ako som raz napísal, lebo niekedy nevidím východiská a neviem, či sa tomu smiať alebo plakať, keď tí šašovia v parlamente najprv hlasovali za bombardovanie Juhoslávie, keď Srbi rezali kosovských Albáncov a teraz, keď by sa raz a navždy mohli prestať rezať, keď by sa mohli odrezať, hlasujú, že sú proti, že nech sa režú ďalej, že na to majú právo, Bože, a to je na mňa príliš a preto sa k tebe obraciam so žiadosťou, aby si nás ľudí oprostil hlúposti, Bože, sprosti nás sprostých nás samých, bolesti a tmy, odteraz až naveky, na veky vekov, amen.

Paľo SIBYLA

Paľo SIBYLA

Bloger 
  • Počet článkov:  41
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Vyrastal v Hriňovej, žije v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená(my) life /zo života motýľov/coffee stories /poviedky?/müsli /krátke zamüslenia/

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu